Z Sumy Teologicznej św. Tomasza- Czy heretycy, schizmatycy i ekskomunikowani mogą poświęcić?

Czy heretycy, schizmatycy i ekskomunikowani mogą poświęcić?
ZASTRZEŻENIA: Wydaje się, że heretycy, schizmatycy i ekskomunikowani nie mogą konsekrować.
- Święty Augustyn mówi: „Poza Kościołem katolickim nie ma miejsca na prawdziwą ofiarę”. Papież Leon XIII stwierdza: „Poza Kościołem, który jest Ciałem Chrystusa, kapłaństwo nie jest ważne, a ofiary nie są prawdziwe”. Heretycy, schizmatycy i ekskomunikowani są oddzieleni od Kościoła. Dlatego nie mogą składać prawdziwej ofiary.
- Ponadto papież Innocenty X stwierdza: „Jeśli chodzi o arian i inne podobne plagi, chociaż przyjmujemy świeckich, którzy okazują oznaki pokuty, nie wydaje się, abyśmy powinni przyjmować ich duchownych, niezależnie od tego, czy posiadają godność kapłańską, czy inną, ponieważ uznajemy jedynie ich chrzest”. Nikt jednak nie może konsekrować Eucharystii bez godności kapłańskiej. Dlatego heretycy i inne podobne sekty nie mogą konsekrować Eucharystii.
- I znowu: kto jest poza Kościołem, nie wydaje się, aby mógł cokolwiek uczynić w imieniu całego Kościoła. Kapłan, który konsekruje Eucharystię, działa w imieniu całego Kościoła, co jasno wynika z faktu, że wszystkie modlitwy wypowiada w imieniu całego Kościoła. Wydaje się zatem, że ci, którzy są poza Kościołem, to znaczy heretycy, schizmatycy i ekskomunikowani, nie mogą konsekrować Eucharystii.
Z DRUGIEJ STRONY, św. Augustyn mówi: „Jak chrzest pozostaje w nich – to znaczy w heretykach, schizmatykach i ekskomunikowanych – tak i święcenia kapłańskie pozostają nienaruszone”. Lecz mocą święceń kapłan może konsekrować Eucharystię. Dlatego heretycy, schizmatycy i ekskomunikowani, ponieważ święcenia pozostają w nich nienaruszone, wydają się być zdolni do konsekrowania Eucharystii.- ROZWIĄZANIE. Trzeba powiedzieć: Niektórzy twierdzą, że heretycy, schizmatycy i ekskomunikowani, ponieważ są poza Kościołem, nie mogą sprawować tego sakramentu. Ale mylą się. Jak bowiem zauważa św. Augustyn: „Co innego nie mieć czegoś i mieć to nadużywając, tak jak co innego dawać i nie dawać należycie”. Otóż ci, którzy należąc do Kościoła, otrzymali władzę konsekracji w święceniach kapłańskich, posiadają tę władzę legalnie, ale nie używają jej prawidłowo, jeśli później odłączą się od Kościoła z powodu herezji, schizmy lub ekskomuniki. Ci zaś, którzy są wyświęcani będąc już odłączeni, ani legalnie nie nabyli tej władzy, ani legalnie jej nie używają. To, że jedni i drudzy posiadają tę władzę, wynika z faktu, wskazanego już przez św. Augustyna, że po powrocie do jedności Kościoła nie są ponownie wyświęcani, lecz przyjmowani z otrzymanymi święceniami. A ponieważ konsekracja Eucharystii jest aktem zależnym od święceń kapłańskich, ci, którzy odłączyli się od Kościoła przez herezję, schizmę lub ekskomunikę, mogą wprawdzie konsekrować Eucharystię, która, choć przez nich konsekrowana, zawiera prawdziwe Ciało i Krew Chrystusa. Jednakże nie konsekrują oni godziwie, lecz grzeszą przez to konsekrowanie. W konsekwencji nie otrzymują owocu ofiary, którym jest ofiara duchowa.
- ODPOWIEDŹ NA ZASTRZEŻENIA:
- Odnośnie pierwszego należy stwierdzić: Te i podobne teksty należy rozumieć w tym sensie, że poza Kościołem ofiara nie jest składana godziwie. Dlatego poza Kościołem nie może być ofiary duchowej, która jest prawdziwą ofiarą co do owocu, nawet jeśli jest prawdziwa co do sakramentu, tak jak powiedzieliśmy, że grzesznik przyjmuje Ciało Chrystusa sakramentalnie, ale nie duchowo.
- Co do drugiego, należy powiedzieć: Heretycy i schizmatycy są uznawani jedynie za ochrzczonych, ponieważ w razie konieczności mogą legalnie udzielać chrztu. W żadnym jednak wypadku nie mogą konsekrować Eucharystii ani udzielać żadnego innego sakramentu.
- Co do trzeciego, należy powiedzieć: W modlitwach Mszy świętej kapłan przemawia w imieniu Kościoła, z którym jest zjednoczony. Natomiast w konsekracji sakramentu przemawia w imieniu samego Chrystusa, którego jest wikariuszem mocą sakramentu święceń. Dlatego też, jeśli kapłan odłączony od jedności Kościoła odprawia Mszę świętą, to skoro nie traci mocy święceń, konsekruje prawdziwe Ciało i Krew Chrystusa, ale ponieważ jest odłączony od jedności Kościoła, jego modlitwy są bezskuteczne.
Święty Tomasz z Akwinu; Summa Theologiae, III; BAC Editorial